Bio (Norwegian)

Maja Solveig Kjelstrup Ratkje (f.29.12.73 i Trondheim) er komponist og utøver. Hennes musikk er framført av utøvere som Ensemble Modern, Ensemble Intercontemporain, Klangforum Wien, Fretwork, BBC Scottish Symphony Orchestra, Red Note Ensemble, Avanti! kammerorkester, Arve Tellefsen, SPUNK, POING, Frode Haltli, Andreas Borregaard, Marianne Beate Kielland, Trondheim Voices, Det Norske Jentekor, Vertavo, Engegårdkvartetten, Bozzini-kvartetten, Cikada, samt flere tyske og de aller fleste norske orkestre og sinfoniettaer. Hun har blitt portrettert med konserter i bl.a. Wien Konzerthaus og i regi av Kanadisk Radio i Toronto. Hun har vært profilert komponist under Other Minds i San Francisco to ganger, hun har vært festivalkomponist under Trondheim Kammermusikkfestival, Nordland Musikkfestuke, Avanti! Summer Festival i Finland og ved den anerkjente festivalen i Huddersfield. I 2008 kom portrettplata River Mouth Echoes ut på John Zorn’s plateselskap Tzadik. I 2017 ble Ratkje tatt opp som medlem i Akademie der Künste, Berlin.

Ratkje er også kjent som improvisasjonsmusiker bl.a. i gruppa SPUNK og med Avant Joik. Av andre samarbeidspartnere kan nevnes bl.a. POING, Stian Westerhus, Signe Emmeluth og Nordic Affect. Hun har laget og framført musikk til hørespill av Elfriede Jelinek på bestilling fra tysk radio, hun har framført og spilt inn egen musikk til dans, teater, installasjoner, film og litteratur. Hun har vært vokalsolist med bl.a. Engegårdkvartetten, Trondheim Symfoniorkester, KORK, BBC Scottish Symphony Orchestra, Ensemble Modern, Ensemble Intercontemporain og Klangforum Wien og hun var aktør i sin egen opera No Title Performance… som hadde premiere under Ultima i 2003. En 90 minutter lang tysk dokumentarfilm av IJ Biermann ble ferdig i 2015: Voice – sculpting sound with Maja S. K. Ratkje.

I 2001 mottok Ratkje Arne Nordheims komponistpris, første gang prisen ble delt ut. Hun har også mottatt andre priser i inn- og utland, deriblant Edvardprisen (to ganger) og UNESCOs Rostrumpris samt Award of Distinction sammen med Jazzkammer under Prix Ars Electronica for soloplata Voice i 2003. I 2013 var hun nominert til Nordisk Råds musikkpris for sin stemmebruk, samme år fikk hun Rolf Gammleng-prisen for deltakelse på over 100 plateutgivelser. I 2020 fikk Ratkje Liv Ullmann-prisen og Buddyprisen, verkene “Sirkling” og Considering Icarus er begge kåret til årets verk under Musikkforleggerprisen. I 2021 mottok Ratkje Lindemanprisen og ‘honorary mention’ under ZKMs Giga-Hertz Awards.

Ratkje har skrevet om musikk for Morgenbladet, og hun har gitt ut bok på Aschehaug: Eksperimentell kvinneglam. Hun engasjerer seg aktivt i miljøkampen bl.a. gjennom aksjonsgruppa Stopp oljesponsing av norsk kulturliv. Foruten Tzadik, så gir hun ut plater på Rune Grammofon, 2L, ECM, Kontrans, Important Records, Øra Fonogram m.m. Partiturer kan bestilles fra nb.no. eller wisemusicclassical.com. Hjemmeside: ratkje.com eller ratkje.no

“Jeg ønsket en definisjon av samtidsmusikken, som skulle omfatte alt fra støymusikk til orkestermusikk, og alt imellom. Og Maja er virkelig en av de unike stemmene som beveger seg over alle de genre-grensene.” Graham McKenzie, festivalsjef Huddersfield Contemporary Music Festival 2012

Scroll to Top