Timeline (Norwegian)

2022: National Anthems urframføres med Ratkje og Ensemble Modern på konserter i Tyskland. Ratkje er ‘Composer in Residence’ ved Luzerner Theater og Music for River Crossing og Thökk Will Weep urframføres under Luzernfestivalen. I november/desember settes forestillingen What Are The Words To Us? opp i Luzern med musikk av Ratkje, blant annet “Revelations (This Early Song)”, “ET OS” og “Breaking The News” med musikere fra Luzern symfoniorkester, mezzosopran Marcela Rahal og Ratkje som solister til regi av Sophiemarie Won. Nykomponert musikk til Lieslotte Wajstedts film Eadni/Mother til Biennalen i Venezia. Performance med Eli Eines, Ingvild Habbestad og Ratkje: “Spill for meg pappas hjerte så jeg kan høre det” som utvalgt verk på Høstutstillingen. Framføringer av SIMPLICISSIMUS, Orfeus’ trøst og flere andre verker. Konserter i inn- og utland med Westerhus/Ratkje, Avant Joik, POING, Erlend Apneseth, Signe Emmeluth, Nordic Affect, Svartskog Spelemannslag og flere. “Desibel” gis ut som bidrag til sampleplata The Border til inntekt for flyktningearbeidet på den polske/hviterussiske grensa. “Hymne für Lockenhaus” gis ut på jubileumsalbum for Kammermusikfest Lockenhaus. Bidrar på lydsporet til animasjonsfilmen Titina som pingvin og gatesanger.

2021: Ratkje mottar Lindemanprisen som komponist og POING+Maja mottar LOs kulturpris. SPUNK får en Rolf Gammleng-pris. ZKMs Giga-Hertz Awards: Honorary mention for “Corona lockdown concert for TUSK Festival 2020”. “Considering Icarus” urframføres under Donaueschinger Musiktage av Stephen Menotti og SWRD Symphonieorchester. Åpning av den permanente utendørsinnstallasjonen “Til overflaten” ved Bomuldsfabriken Kunsthall. Ratkje har også laget musikk til Eli Eines’ utstilling “Hull i hjerte” med verket “Spill for meg pappas hjerte så jeg kan høre det”, framført av Ingvild Habbestad. POING og Maja har laget musikk til SIMPLICISSIMUS av Tormod Lindgren/Knut Nærum, og satt opp Ludenoper, en forestilling om tilblivelsen av Tolvskillingsoperaen sammen med Finn Iunker for Ultima. Ratkje har også arrangert to Radka Toneff-sanger for orkester og Kirsti Huke til Ultima, og hun har sunget selv med Trondheim Jazzorkester og Signe K. Emmeluth. Andre viktige konserter med Stian Westerhus, Avant Joik, SPUNK og flere. Avant Joik Live in Bergen og Vannstand på vinyl og Bandcamp.

2020: Ratkje mottar Buddyprisen og Liv Ullmannprisen og Sirkling blir kåret til årets verk av Musikkforleggerprisen. Trondheimsolistene spiller inn Pictures From a Sinking City og Tale of Lead and Frozen Light til utgivelse på Fabra. Husstandens nye label, Svartskog Music Productions, ser dagens lys med Frode Haltlis trippelte soloalbum og med Ratkjes Corona Lockdown Concert for TUSK, sistnevnte spilt inn og filmet for en strømmekonsert, men gitt ut i etterkant med film av Marte I. Haltli og Elias H. Kjelsås. Hørespill-konserten Ekkokammer 3.0 blir laget med Marianne Meløy som koprodusent, og gitt ut av Trondheim Voices. Tre konserter med MDI Ensemlble og Ratkje i Italia, med Ratkje på skjerm fra Oslo, under tittelen “Through the Blind Spot”. Konserter med Avant Joik, Stian Westerhus, POING, Sinikka Langeland, Eskild Myrvoll, Svartskog Spelemannslag, familieorkesteret Blåbærtoppen Spelemannslag og mange flere. SPUNK feirer 25 år med minifestival under Ultima og ny film av Lasse Marhaug. Billedvinyl, MARA, på Important Records. Ny opera for babyer, Orfeus’ trøst, opera for babyer av Christina Lindgren ved DNO&B. Jeffrey Zeigler, Nordic Voices, Trondheimsolistene, POING, Isenburg Quartett, og mange flere framfører Ratkjes musikk på konserter, og under Ultraschall i Berlin gjør Ratkje to konserter med egen musikk, Concerto for Voice med Rundfunk-Sinfonieorchester og en med POING.

2019: Rökkur, et konsertsamarbeide med Nordic Affect urframføres på Dark Music Days i Reykjavik. “Sirkling”, med tekst av Wergeland og Monica Aasprong urframføres av Det Norske Jentekor under Oslo Kirkemusikkfestival. Spiller med Avant Joik på CTM i Berlin og mange andre steder i Europa. Aeolian framføres for første gang i Norge under Ultima, og verket får prisen for ‘collaboration’ under Scottish Awards for New Music. Nordic Voices gir ut “A Dismantled Ode To The Moral Value Of Art” på Aurora og framfører verket på turne blant annet i Japan. Jeffrey Zeigler framfører “A Highway In State Space” på turne i Nord- og Sør-Amerika. “Revelations (This Early Song)” framføres i Risør, Ekkokammer 2.0 framføres under Nordic Music Days in Bodø. Blant annet. Komponerer og framfører egen musikk med FRIKAR i forestillinga Gestr på Riksscenen i Oslo. Konserter i Norge og Europa med Sinikka Langeland, Stian Westerhus, SPUNK, POING, Hilde Holsen og mange flere. Svartskog Spelemannslag spiller inn dansevideoer for Folkepedia og gjøre flere konserter lokalt og på Smôga i Sverige. Innstallasjonen Vannstand settes opp på SALT i Oslo med opptak fra alle tidligere versjoner. Solokonserter i Europa, blant annet på TEDxArendal. Driver nettaksjonen Bevar Svartskog og velges til kommunestyret i Nordre Follo for MDG.

2018: Maja framfører egen musikk på et spesialtlaget enkvinnesorkester til Jo Strømgrens forestilling Sult for Nasjonalballetten på hovedscenen i Operaen. Hun inngår samarbeide med det danske noteforlaget Edition Wilhelm Hansen under Music Sales. Ratkje er festivalprofil under Sounds of Stockholm hvor blant annet korstykket “Attractions” fra 1994(!) blir urframført. Hun deltar som utøver i flere konserter under Lockenhaus Kammermusikfest, lager og framfører “Now she smiles – No, she doesn’t” med Ensemble Phoenix Basel, Aeolian framføres flere steder i Europa, og den amerikanske cellisten Jeffrey Zeigler spiller inn og urframfører “A Highway in State Space”. Flere verker blir spilt av ulike ensembler internasjonalt, blant annet av solister fra Ensemble Intercontemporain, MATCH i Houston, Cikada og Nordic Voices. Duoen Avant Joik med joikeren Katarina Barruk ser dagens lys for første gang på Sonar i Barcelona. Filmen Tjaetsie/Water med lyd og musikk av Ratkje har premiere i Trondheim. Maja er med som utøver i Ekkokammer med Trondheim Voices på Trøndelag Teater. Flere solokonserter og et samarbeide med den danske trioen SVIN. Svartskog Spelemannslag spiller i utlandet for første gang, på Smôga i Sverige.

sult-2018-foto-erik-berg-4374

2017: Aeolian, som er et nytt samarbeide med Kathy Hinde urframføres på Huddersfield Contemporary Music Festival. Verket er skrevet for Andreas Borregaard og Red Note Ensemble. Konsertforestillinga/sangsyklusen Revelation med ny tekst av Aasne Linnestå urframføres på Ultima av Marianne Beate Kielland og the Engegård-kvartetten. SPUNK komponerer “DIKHROOS” for Borealis-festivalen med SPUNK som solister i samspill med Sjøforsvarets musikkorps. Maja komponerer for Hanne Borchgrevinks serie LYD og BILDE og for filmen Tjaetsie/Water av Sissel M Bergh. Er profilert kunstner ved Our Festival/Meidän Festivaali i Finland med ulike konserter, blant annet et samarbeide med kunstneren Maija Tammi. Nordic Voices gjør “A Dismantled Ode To The Moral Value Of Art” på konserter i blant annet USA og Canada, og Trondheimsolistene gjør “Tale of Lead and Frozen Light” på tur i Trøndelag. Marianne Baudouin Lie gjør “To F” på flere konserter. Babyoperaene framføres stadig, og det gjør også flere andre verk. Solokonserter i Bern, Madeira, Innsbruck, Shenzhen, Berlin, konserter med POING i diverse sammenhenger. Plate med den engelske gruppa Gonimoblast, “Paragraf 112” utgis med Kringkastingsorkesteret, m.m.

RevelationsWeb

2016: Gir ut gigaverket Crepuscular Hour, i surround-mix og med film av Kathy Hinde på Rune Grammofon. “And Sing…”, portrettplate med Majas komposisjoner for Cikada og Oslo Sinfonietta utgitt på 2L blir nominert til Grammy i kategorien for beste surround-album. Gir ut Kapital & Moral, oppfølger til Wach auf!, med POING på Grappa. SPUNKs 20-årsjubileumskonsert, opptak fra Victoria året før, blir også gitt ut på Rune Grammofon. Ekkokammer 2.0 framføres på Ultima og i Hammerfest, “Concerto for Voice” framføres med Ensemble Intercontemporain i Krakow, “Tale of Lead and Frozen Light” framføres av Skark under Nordiske Musikkdager i Reykjavik, Fretwork framfører “River Mouth Echoes” i Cleveland, Nordic Voices “A Dismantled Ode To The Moral Value Of Art” i Barcelona. Arctic Sinfonietta gjør “Tale of Lead and Light” på turné i Barents-området. Lydinnstallasjonen Vannstand realiseres i flere norske byer. Bidrar til musikken til filmen Pyromanen av Erik Skjoldbjærg. Det Norske Jentekor urframfører “Genier i Lysflommen”, komponert til et av Munchs Aula-malerier. Konserter solo, med SPUNK, BRAK RUG og andre prosjekter i USA og diverse steder i Europa. Er på 4. plass for MDG til Stortinget for Akerhus.

MajaVilnius

2015: Festivalkomponist under Trondheim kammermusikkfestival. 15 store og små verk framført, deriblant “Concerto for Voice” i ny drakt for stort orkester, urframføring av konsertforestillinga Ekkokammer 2.0 for Trondheim Voices, “Doppelgänger” for Andreas Elvenes og Michael Duch samt ny oppføring av ASYLOS. SPUNK feirer 20 år med konsert på Victoria, Oslo. Premiere på installasjonen Vannstand i samarbeide med nyMusikk og Tøyen skole. Gir ut Celadon, innspilling gjort i Emanuel Vigelands mausoleum i kvartett med Per Gisle Galåen, Jon Wesseltoft og Camille Norment, Rasaka med trioen Saka, og Oh No Love, You’re Not Alone med Alpaca Ensemble. Konserter i bl.a. Parma, Luxembourg, Graz, Birmingham, San Francisco med ulike prosjekter. Solo i Kongsberg. Europeisk turne med “In Dialogue with Rudnik”. Komponerer kallesignalet “Viglokk” for Kimen kulturhus på Stjørdal.

VannstandNyMusikk

2014: Skriver “Paragraf 112”, etter miljøparagrafen til feiringen av den norske grunnloven, en sambestilling fra alle norske symfoniorkestre. Det norske kammerorkester urframfører “Tale of Lead and Frozen Light” under Ultima. Invitert til John Zorns klubb The Stone for å sette opp 12 konserter på 6 dager med egen musikk, komponert og improvisert, framført av bl.a. MIVOS strykekvartett, POING og SPUNK. Turneer i USA, Canada og Europa. Festivalkomponist under PULSAR i København. Framfører “Concerto for Voice (moods IIIb)” under åpningskonserten til Ensemble Intercontemporains sesongprogram. Samarbeide med polsk radio som resulterer i verket “In Dialogue with Rudnik”, som realiseres i konsertform og på plate. To plateutgivelser med SPUNK: Adventura Botanica og Live in Molde (med Joëlle Léandre). “Tale of Lead and Light” slippes på 2L med Engegårdkvartetten. Trioen BRAK RUG blir formet. Samarbeid med Kristian Skylstad. Gjestelærer på Norges musikkhøgskole. Filmen VOICE – Sculpting Sound with Maja S. K. Ratkje av IJ. Biermann og Kai Miedendorp er ferdig. Miljøvern! Starter Svartskog Spelemannslag.

IMG_9864-001

2013: Nominert til Nordisk Råds Musikkpris for arbeidet som utøver. Mottar Rolf Gammleng-prisen som musiker og deltakelse i over 100 plateinnspillinger. Urframføring av nytt verk, ASLYOS, for Det norske jentekor, Marianne Beate Kielland og Schola Sanctae Sunnivae med ny tekst av Aasne Linnestå i Nidarosdomen under Olavsfestdagene. Ro – Uro framført på samme konsert. Urframføring av “Sirkelsalme – en konsert” under Oslo Poesifestival med bearbeidinger av Monica Aasprongs lyrikk. Musikk for Lotta Melins store verk Gare du Nord i Stockholm. Solokonserter under Helsinki-festivalen, River To River og Performa i New York, under Sonica i Glasgow, Sonic Acts på Paradiso i Amsterdam, under PUNKT i Kristiansand og i polsk radio med bearbeidinger av musikk av legenden Rudnik. “Wach auf!” med 100 sangere i Ghent og ny lydinnstallasjon i anledning 100-årsjubileet til stedet Vooruit. “Wach auf!” i Paris, København, Lillehammer foruten 1. mai i Oslo. Musikk til kunst av Aura Satz. Konsertsamarbeider med bl.a. Frode Haltli, Tord Knudsen, Øyvind Brandtsegg og Ikue Mori. Duoalbum med Ikue Mori, Scrumptious Sabotage, slippes på vinyl på polske Bocian Records. Annen duo på vinyl med franskmannen Joachim Montessuis, JANUS, på Erratum. Relansering av Voice på vinyl på Rune grammofon. SPUNK gir ut boksen med 12-årsverket Das Wohlteperierte SPUNK på Rune grammofon og feirer med en ukeslang festival i januar. Ny danseforestilling av Odd Johan Fritzøe, Adventura Botanica, med musikk av SPUNK under Ultima. Skriver boka “Eksperimentell kvinneglam” for Aschehoug. Starter aksjonsgruppa Stopp oljesponsing av norsk kulturliv, aktiv med debatter og sosiale medier.

ASYLOSRING2

2012: Festivalkomponist under Huddersfield Contemporary Music Festival med framføringer av bl.a. stemmekonserten, “gagaku variations”, “«And Sing While Thou On Pressed Flowers Dost Sleep»” og en ny versjon av Crepuscular Hour. Festivalkomponist under Båstad Kammermusikkfestival med bl.a. nytt stykke for Nordic Voices. Kuraterer serien Stemmer som teller for Festspillene i Bergen, hvorpå Statoil-logo-nekt får en del konsekvenser. Ratkjes stykke for Det Norske Jentekor, Ro – Uro, blir sensurert i FNs hovedbygning i New York. SPUNK lager sin største utstilling ROM for Bomuldsfabriken kunsthall. SPUNK avslutter også serien Das Wohlteperierte SPUNK med siste tone 20.12.2012 kl. 20:12. Babyoperaen Korall Koral runder 300 forestillinger og har begynt å lukte på utlandet. Nytt samarbeide med lyskunstner HC Gilje som skaper et nytt rom med LED-skjermer for solo-konserter. Turnerer ellers med SPUNK, Ikue Mori, Lasse Marhaug og POING (Wach auf! – flere ganger med lokale kor). Gir ut plater med Slugfield og Phantom Orchard Orchestra, samt det sardinske samarbeidet Treasure Hunt.

2011: Festivalkomponist under Avanti! Summer Sounds in Finland, invitert av Pekka Kuusisto. Mange konserter: orkester, kammermusikk og improvisasjonskonserter. Ratkje og Frode Haltli komponerer og spiller inn musikken til hørespillet NEID av Elfriede Jelinek til tysk radio. Urpremiere på Høyt oppe i fjellet, en forestilling for barn 0-3 år, bestilt av Teater Innlandet. Turne i Hedmark og forestillinger på Nasjonaltheatret under Ultima. Engegårdkvartetten urframfører “Tale of Lead and Light”. Tanja Orning urframfører “to F”. Trondheim Sinfonietta med Anne-Lise Berntsen og Trond Peter Stamsø Munch i hovedrollene urframfører enakteren Ein Häppchen noch, med ny libretto av Arild Vange. Ratkje får ideen til å gjøre en konsertversjon av musikken til det grønne hornet Desibel, og i samarbeide med den amerikanske gitaristen Stephen O’Malley og et orkester av grovmessing framføres verket “Engebøfjellet; where were you when they cut me down from the gallows?” på Henie-Onstad Kunstsenter. Ratkje komponerer og framfører den Marokko-innspirerte musikken til Kjetil Skøiens forestilling Larache til Operaen. Crepuscular Hour blir ikke godkjent av TONO og må skrives om. Masse improv-konserter i inn- og utland, deriblant duo med Zeena Parkins, konserter med Ikue Mori og Fred Van Hove, Stian Westerhus og Trondheim Jazzorkester, Lasse Marhaug, Stine Janvin Motland, Sidsel Endresen og Maranata. Solokonserter i Europa og Mexico. Deler en konsert med Diamanda Galás i Marmorkirken i København som får en del oppmerksomhet. SPUNK spiller under Donaueschinger Musiktage med Phantom Orchard og konserten direktesendes i tysk radio. SPUNK med Joëlle Léandre spiller på Moldejazz. SPUNKs bestillingsverk LYS (for Henie-Onstads 40-års jubileum) blir gitt ut på DVD, LIGHT, av Rune grammofon. POING og Maja gir endelig ut det rødglødende albumet Wach auf! på Øra Fonogram.

2010: Uroppføring av Crepuscular Hour, et timeslangt verk for tre kor, seks støymusikere og kirkeorgel til avslutningen av Ultimafestivalen i Oslo. ‘Verdens største hornhøyttaler, Desibel, får en ‘honorary mention’ under Prix Ars Electronica. Hornet spilles av over flere dager under Festispillene i Bergen. Korall Koral på nye turneer i Norge. Birds & Traces av Ratkje og Kathy Hinde, kurert av The Wire til Aldeburgh Music, UK, blir et verk med tre installasjoner og konsert. Solokonserter bl.a. i Wroclaw, under Transart i Bolzano og under PUNKT. Trioen med Guro S Moe og Else Olsen S får et navn: Truge etter konsert under Oslo Jazzfestival, hvor også Slugfield opptrer og spiller inn plate. Arbeidsopphold på Sardinia med Ikue Mori m.fl. Voice, the film av Ingo Biermann er i gang. Lager musikk til Lotta Melin/Agrares oppsetning A Safe Place to Die i Stockholm.

2009:Urpremiere på operaen Korall Koral, en babyopera for de fra 0-3 år ved Den Norske Opera & Ballett, det andre norske nyskrevne verk i den nye operaen i Bjørvika. Operaen blir framført over hele Norge i regi av Riksteateret. Desibel, en utendørsinstallasjon av bl.a. billedkunstner Geir Hjetland og med lyd av Ratkje, settes opp til Vevringutstillinga 2009. Det som muligens er verdens største hornhøyttaler spiller et 10 minutter langt verk en gang i timer i flere dager. Verket er en protest mot planlagt gruvedrift i området. “Moods IV” urframføres av harpist Ellen S. Bødtker i Glinka hall i St Petersburg. Passing Images i Zürich. Duo med Joëlle Léandre i Besancon, Frankrike og under Moldejazz. Solokonserter, bl.a. under PUNKT-festivalen og under jazzfestivalen i Pori. Spiller på Music Unlimited i Wels, Østerrike, i bl.a John Zorn’s ‘Cobra’ og med SPUNK. Spiller med Pauline Oliveros under Open Form i Oslo, arrangert av Else Olsen S. Vinylen Cyborgic, som er et opptak fra en solokonsert på BLÅ året i forveien, slippes på The Last Record Company, Rune grammofons underlabel, i begrenset opplag. Yngste datter blir født. Aktiv i Norsk klimanettverk.

2008: Festivalkomponist under Nordland Musikkfestuke med bl.a. urframføring av verket “HVIL”, skrevet til Marianne Beate Kielland, et kunstnerisk innlegg i klimadebatten og mot oljeboring i Nord. Tekst av Aasne Linnestå. Portrett-CDen River Mouth Echoes med komposisjoner fra 1997-2005 slippes på Tzadik. Ratkje er første skandinav på dette anerkjente labelet. Konsert og innspilling med gambe-ensemblet Fretwork i Gamle Aker Kirke. Sender inn River Mouth Echoes til innkjøpsordninga, men den blir avvist. Festivalprofil under Ilios-festivalen i Harstad. Lager musikken “Breathe” til en benk-installasjon i Stavanger som blir vandalisert. Henie-Onstad Kunstsenter bestiller multimediaverket LYS av SPUNK til museets 40-årsjubileum. Travel Now Infinitely med Trinacria slippes på Indie Recordings. Bidrar med en tolkning av låta “solo” til samleplata Shockadelica utgitt av Christer Falcks C+C Records i anledning artisten Prince’s 50-årsdag. Prince ble fornærmet og platene ble forbudt. Er musiker i en oppsetning av Stockhausens Aus den Sieben Tagen i regi av BBC i London. Solo bl.a. under MADE-festivalen i Umeå og ved GRM, Radio France. Opptrer på North Sea Jazz Festival med Jaap Blonk. Turné og innspilling med Phantom Orchard Orchestra i regi av SWDR i Baden Baden. SPUNK bl.a. på FIMAV. Duo med Joëlle Léandre i Bouffes du Nord, Paris. Får 3-årig arbeidsstipend fra Statens kunstnerstipend. Blir fast skribent i Morgenbladet.

2007: “Ro – Uro, en komposisjon med musikk, bevegelse og lysregi, skrevet for Det Norske Jentekor, urframføres i Japan. “Concerto for Voice (moods IIIb)” framføres med Ratkje og Klangforum Wien i Graz og i Wien Konzerthaus. Portrettkonsert i Kongsberg Kino under Kongsberg Jazzfestival med Ratkje, POING og Oslo Sinfonietta: stykker for POING, improvisasjoner og “Concerto for Voice (moods IIIb)”. Stemmekonserten framføres senere i Universitetets Aula under Ultima. Metalbandet Trinacria med Hild Sofie Tafjord og Ivar Persen (Enslaved) m.fl. ser dagens lys etter initiativ fra Rikskonsertene. Debutkonsert under Infernofestivalen, sendes på Norges-turné. Med i Frode Haltli’s kvartett som spiller inn Passing Images for utgivelse på ECM. Turné i USA bl.a. i The Getty Center, LA. SPUNK spiller bl.a. under Banlieues Blaues i Paris. Spiller med Else Olsen S og Guro S Moe. Duokonsert med Bo Anders Persson (Träd Gräs och Stenar) for geiter og folk på Utmarksmusikken i de svenske skoger. Bidrar med essay om inspirasjon i antologien Arcana II, utgitt av John Zorn på Tzadik. Deltar som kursholder og har solokonsert for Institute of Living Voice under kulturbyåret i Stavanger. Ro – Uro framfres på Tou. Synger duo med Phil Minton. Eldste datter blir født.

2006: Arbeider på Island med Icelandic Dance Company og Ólöf Ingólfsdóttir med forestillingen We have arrived. Er festivalprofil under Other Minds i San Francisco sammen med bl.a. Per Nørgård og Joëlle Léandre. POING er med og framfører musikk av Ratkje. Påfølgende turné i USA. Fe-mail under Sonic Acts-festivalen i Amsterdam, IDEAL i Sverige, FIMAV i Canada, Vancouver Jazz Festival, turné i Sveits og Norges-turné i regi av Ny Musikk i anledning plateslipp av dobbeltalbumet Blixter Toad. Sender inn plata til innkjøpsordninga, men den blir avvist. Pekka Kuusisto får spille med hvem han vil under Olavsdagene i Trondheim og foreslår Ratkje som foreslår Fe-mail. Agrare får arbeidsopphold på kunstmuseet i Ystad. Voice og Agrare-improvisasjon med Kathy Hinde (live video) under Bath International Music Festival. Carrying our ears and eyes in small bags av og med Agrare og Kathy Hinde urframføres på Inkonst i Malmø. Solokonserter bl.a. på REDCAT i Los Angeles og Empty Bottle i Chicago. Solo og i trio med Phantom Orchard (Ikue Mori og Zeena Parkins) på The Kitchen, NY. Hilser på John Zorn. Solo og gjesteopptreden med Matmos i Århus. SPUNKs tiårsjubileum feires på BLÅ og med festskriftet Fine, lille krumelur, hjelp meg så jeg ei blir stur. SPUNK gjør “White Elephant” av Joseph Byrd under Manchester Expo. Billedvinylen Stalker med live-materiale fra det siste året slippes på Important Records i begrenset opplag og med vinterbilde fra Svartskog på den ene siden. Ballads av John Hegre og Maja Ratkje gis ut på Dekorder. Musikken til Adventura Anatomica gis ut på Shemishigure.

2005: “Concerto for Voice (moods III)”, bestilt av Radio France, framføres i Store Studio med KORK og med Ratkje som solist, deretter under Prescences i Paris. Dette stykket blir ‘anbefalt verk’ under UNESCOs Rostrum of Composers. Daria Martins kunstfilm Wintergarden med musikk av og med Ratkje, også med en sentral rolle i filmen vises første gang i De La Warr Pavilion, Bexhill (UK). Er med i teaterstykket Innhentet av Hærmendene under Festspillene i Bergen. Danseforestillingen Adventura Anatomica av og med Fritzøe/Ratkje/Hansen settes opp på Black Box. Fe-mail har en måneds arbeidsopphold hos plateselskapet Asphodel i San Francisco og ferdigstiller musikken til Blixter Toad, som opprinnelig var tenkt som en DVD + CD-utgivelse. Fe-mail spiller på No Fun Fest i Brooklyn og drar senere på en mer omfattende turné i USA. Fe-mail + Wolf Eyes på ICA i London, Kongsberg Jazzfestival og på Bad Bonn Kilbi. Voice-konsert med John Hegre og HC Gilje under Music Biennale Zagreb, med HC Gilje under Transmedialen i Berlin og Interferenze Festival i San Martino Valle Caudina, Italia. Solo på Les Voûtes i Paris, i Guangzhou, Kina og på Nattjazzen. SPUNK gjør Jazzgymnastikk på Nalen under Stockholm New Music med Lotta Melin som gjest. SPUNK spiller bl.a. i Praha og på Festival Printemps de Septembre i Tolouse. Agrare bl.a. på Huddersfield og Romaeuropa Festival. Gift med Frode Haltli. Flytter til Svartskog.

2004: Edvardprisen for No Title Performance and Sparkling Water i kategorien ‘åpen klasse’. Festivalkomponist under Soundstreams i Toronto i regi av Canadian Broadcasting med portrettkonsert i Glenn Gould Studio. Festivalprofil under Time of Music i Viitasaari, Finland. Musikkteaterforestillingen De tenen van God av Anna Luyten og Fe-mail urframføres under Festival van Vlaanderen. Forestillingen SITAT, av og med Kjetil Skøien, Maja Ratkje, Snorre Hvamen og Ursula Andkjær Olsen spilles på BLÅ under Ultima. “Gagaku Variations” spilles på en radiosendt konsert under Prescences i Paris. “Rondo-Bastard-Overture-Explosion”, basert på musikken i No Title… urframføres av POING under Huddersfield-festivalen. MAJAAP gis ut på Kontrans. Konserter i Nederland med nye verker bl.a. av Carola Baucholt skrevet for Ratkje/Blonk duo og ‘de ereprijs’. Turné i regi av Jeunesse med POING i Østerrike. Agrare (Fe-mail + Lotta Melin) blir etablert etter forestilling på Moderna Dansteatern. Agrare opptrer under SKIF i St. Petersburg, Transart i Roma og på Miro-museet i Barcelona samt på Frislag-turné i Sverige. SPUNK spiller i Porto, Riga og på Bad Bonn Kilbi, Fe-mail på Taktlos og på USA-turné hvor kontakt med plateselskapet Asphodel ble etablert med tanke på fremtidig opphold og utgivelse. Solo under Vancouver Jazz Festival, San Francisco Jazz Festival, Dutch Electronic Art Festival, LEM og Sonar i Barcelona, en stor suksess, og en som resulterte i folkevandring (ut fra salen) under Nordiske Musikkdager i København.

2003: Award of Distinction under Prix Ars Electronica for Voice. Priskonsert med John Hegre, Lasse Marhaug og videokunstner HC Gilje i Linz. “Passing images” urframføres under Klangspuren Schwaz. Operaen No Title Performance and Sparkling Water urframføres under Ultima skaper debatt om operabegrepet. Solokonsert under Kongsberg Jazzfestival. Improviserer til filmen Häxan på Rockefeller med bl.a. Ronni le Tekrø. Duo med Jørgen Træen i en trolleybuss under Festspillene i Bergen. Samarbeide med Professor Doctor Doctor. To måneders stipendopphold i Edvard Munch-Haus, Warnemünde, Tyskland. Starter samarbeide med forfatter/performer Øyvind Berg. Fe-mails debut-album Syklubb fra Hælvete gis ut på vinyl i begrenset opplagpå det mystiske, norske labelet TV5, etter å ha fått tommelen ned hos de mer etablerte. Fe-mail spiller flere konserter i Europa bl.a. under Biennalen i Venezia, på Bad Bonn Kilbi, med Maja Delak i Ljubljana, med Lotta Melin under GAS, Konfrontationen i Nickelsdorf og Music Unlimited, Wels og med Kjetil Møster under Mai-jazz. Leier Pigalle i Oslo for massiv nyttårsfest og 30-års-feiring sammen med Hild S. Tafjord med masse musikk og innslag.

2002: Soloplata Voice slippes på Rune grammofon. Starter samarbeide med Jaap Blonk. TV-dokumentaren Maja – i fritt fall sendes på NRK. Portrettkonsert med musikere fra Tyrolean Ensemble for Contemporary Music i Innsbruck. Finalist under Gaudeamus Music Week. “Gagau Variations” gis ut på Frode Haltlis ECM-debut Looking on Darkness. Bidrar i danseforestillingen Kroppens Dokument av ‘dans design’ til Kristiansund Kirke- Kunst- og Kulturfestival. Stipendiat i komposisjon ved NTNU i Trondheim (-2004). Organiserer festivalen All Ears med Paal Nilssen-Love m.fl. i Oslo (-2008). SPUNK spiller på Taktlos i Sveits, Musikprotokoll i Østerrike og NewMusicNewMedia i Edinburgh, UK. Spiller duo med Sachiko M i Trondheim. Starter Norwegian Noise Orchestra. Drar til Sibir med Jørn Simen Øverli og Frode Haltli. Wach auf! med POING 1. mai frakter publikum og band med buss mellom Oslos brune sjenkesteder hjulpet av Ny Musikk. Fe-mail og Lotta Melin improviserer på Avanto-festivalen i Helsinki.

2001: Ratkje er første komponist i historien som mottar Arne Nordheims pris. Får andrepris under 23rd International Competition of Electroacoustic Music Russolo med “Sinus Seduction (moods two)”. “swrd” urframføres under Music Factory i Bergen. “Louange II” urframføres under Klangspuren Schwaz. “River Mouth Echoes” urframføres i Rundetårn i København med gambeensemblet Bourrasque. Første samarbeide med koreograf Odd-Johan Fritzøe med danseforestillingen Innbyggerne: Åttekanals musikk av Fe-mail i mobile skulpturer med innebygde høyttalere. Hardanger Musikkfest bestiller “gagaku variations” for Vertavokvartetten og Frode Haltli. Isplaneten av Marius Holth, Dagfinn Rosnes og Maja Ratkje sendes som radiohørespill på NRK som første innkjøpte eksterne produksjon i historien. SPUNK starter skolekonserter med Fire rare påfunn. En 40 minutter lang B framføres i Emanuel Vigeland’s mausoleum, 20.01, kl.20:01 i den påbegynte 12-årige konsertserien Das Wohltemperierte SPUNK. Er musiker i No Spaghetti Edition. Vararepresentant i Norsk Kulturråd (-2005). Starter samarbeide med Per Inge Bjørlo.

2000: Uteksamineres fra komposisjonsstudiet ved Norges Musikkhøgskole med historiens høyeste karakter. Lager en versjon av John Cage’s “27’10″554” i samarbeide med Cathrine Nyheim. Lager musikk til milleniumsskifte for NRK P2. “ET OS” urframføres under Festspillene i Elverum. Bestillingsverket “69 marching bars of leftovers from an old century” framføres av Stabsmusikken og spilles inn på plate. Førstepris under IAWM Search for New Music for “Louange”. Ultima-festivalen viser danseforestillingen renverser l’espace med ‘dans design’ og SPUNK. Deltar på workshop med Otomo Yoshihide. Første konsert med POING og Ratkjes Brecht/Weill-program på Sauna Bar i Helsinki under UNM. SPUNK spiller på MusikTriennale Köln og ISME i Edmonton, Canada. En måneds opphold i Japan med videokunstner Setsuko Watanabe. Solokonsert og duo med Hild S. Tafjord i Tokyo. Er med på Bergen lock up med Merzbow og Zbigniew Karkowski. Spiller duo med Lasse Marhaug på BLÅ. Remixer Jazzkammer og inviterer dem med på et samarbeide, en tenkt vokalplata som skal “spise Diamanda Galas til frokost”. Støyduoen Fe-mail med Hild Sofie Tafjord etableres.

1999: Vinner Edvardprisen og UNESCOs Rostrumpris for komponister under 30 år for “Waves IIb”, mens “Waves II” omsider urframføres i Apeldoorn. Urframføring av “Louange” med bl.a. Arve Tellefsen, skrevet til Olvasfestdagenes åpningskonsert. Komponerer og framfører musikk til Ibsens Gjengangere til Northlands Festival i Skottland med påfølgende turné. Skriver “Essential Extensions” til gruppa POING (Frode Haltli, Håkon Thelin og Rolf-Erik Nystrøm) som en overraskelse, gruppas første verk. Soria Moria Kulturfestival bestiller verket “VØST” av SPUNK. SPUNK lager musikk til filmen Gi meg en grunn til å være kvinne og utstillingen 7 prøverom og deltar under ISFiT i Trondheim, tema konflktløsning. SPUNK’s debut album Det eneste jeg vet er at det ikke er en støvsuger gis ut på Rune grammofon. Trioen (x,y,z) med Asbjørn Flø og Risto Holopainen spiller på BLÅ under Ultima. Sommerkurs ved IRCAM, treffer David Moss.

1998: “Waves IIb” urframføres av Oslo Sinfonietta. Er solist i Dagfinn Rosnes’ kammeropera Briefe von eine Reise. Norden-turné med SPUNK. Starter samarbeide med Paal Nilssen-Love. Medlem av Norsk Komponistforening.

1997: Komponerer musikk basert på analyser av lyden i en tenorsaksofon. Vinner førstepris og bestillingsverk under Gaudeamus International Young Composers’ Meeting i Apeldoorn, Nederland. “Sinus Seduction” for saksofon og elektronikk urframføres på musikkhøgskolen. Eksamen i jazz-sang.

1996: Slagverkskvartetten “For Regndansere” gis ut på Norsk Musikkforlag. Fullfører kurs i programmering ved NoTAM. Improvisasjonskvartetten SPUNK med Kristin Andersen, Lene Grenager og Hild Sofie Tafjord spiller sine første offentlige konserter og lager musikk til Tennessee Williams’ This Property is Condemned ved teaterhøyskolen.

1995: Starter på musikk grunnfag ved Universitetet i Oslo, men går over til komponistlinja ved Norges Musikkhøgskole fra høsten. Starter Oslo Industriensemble. Praktisk medarbeider i Oslo Sinfonietta. Leder av Ung Nordisk Musikk (til 1998). Tilgang til lydstudio skaper interesse for elektronisk musikk.

1993-94: Elev ved Toneheim folkehøgskole. Spiller og synger jazz. Treffer Hild Sofie Tafjord. Får greie på at man kan studere komposisjon ved Norges Musikkhøgskole. Søker første gang. Flytter til Oslo. Tar privattimer i komposisjon og fullfører ex. phil. med laud ved Universitetet i Oslo. Musiker i Oslo Gamelan.

1989-93: Timer i jazzpiano/keyboard/besifringsspill. Bandprosjekter ved Musikkonservatoriet i Trondheim og musikaler ved Strinda videregående skole. Velger naturfag med ekstra fordypning og tilleggsfag. Vitnemål med over 5 i snitt. Aktiv i Natur & Ungdom.

-89: Født i Trondheim 29.12.1973. Begynner med timer i klassisk fiolin i 5-årsalderen, men komponerer på piano. Spiller i strykeorkester og synger i barnekor. Piano. Er med i et par musikaler, bl.a. under opphold i USA.

[intlink id="9" type="page"]Enjoy other archive photos in the English timeline.[/intlink]
Scroll to Top