Skitne penger (NO)

Aftenposten:

Bylarm støtter Statoils splitt og hersk i norsk musikkliv.

ELIN ØYEN VISTER – lydkunstner, DJ og komponist (photo: Carsten Aniksdal)

MAJA SOLVEIG KJELSTRUP RATKJE – komponist og musiker

Publisert: 18.02.11

Den store forskjellen. I dag blir det store Statoil-stipendet nok en gang utdelt under Bylarm. Stipendet er økt til svimlende én million kroner og skal gå til en norsk gruppe eller artist som står på randen av internasjonalt gjennombrudd. Statoil får til gjengjeld bruke artisten i sin «Morgendagens Helter»-kampanje.

Hvert år kommer debatten om Bylarms samarbeid med Statoil opp, gjerne med utgangspunkt i artister som trekker seg fra nominasjonene. Disse blir igjen møtt med argumenter fra Bylarm og andre stipendtilhengere om at pengene i bunn og grunn kommer fra den samme sekken, om det heter Statoil-stipend eller annen kulturstøtte. Selvsagt er det ikke det samme; bare én av syv kroner på statsbudsjettet er oljepenger, og selv stater uten olje støtter kultur.

Statoil får smykke seg med landets beste musikere på sine hjemmesider. Dette lukter av kampanje for å skaffe seg bedre omdømme. I tillegg holdes norsk musikkliv i tøylene. Vi mener at Bylarm med dette kontroversielle samarbeidet støtter opp under Statoils splitt og hersk-metoder mot norsk musikkliv som det for artister er veldig vanskelig å komme seg unna. Én million kroner er ufattelig mange penger for artister som satser alt og er i startgropen, det kan virkelig gjøre «den store forskjellen», som Bylarm selv skriver på sine nettsider, i en artist eller et bands karrière. Hvordan kan man si nei til et slikt stipend?

Bør bryte samarbeidet. Vi ønsker som andre og tidligere kritikere at en så viktig og profilert festival som Bylarm bør bryte samarbeidet med Statoil. Statoils deltagelse i verdens skitneste oljeutvinningsprosjekt av tjæresand i Canada ødelegger Norges internasjonale miljøomdømme, med god grunn. At de i tillegg er blitt saksøkt av kanadiske myndigheter og risikerer en bot på 60 millioner kroner, gjør ikke saken bedre. Her hjemme etterforskes de av politiet for brudd på sikkerheten i Nordsjøen. Nå presser de på for å åpne våre mest unike havområder for oljeboring.

Vi trenger ikke å bruke flere tastetrykk på å beskrive hva vi mener når vi og andre kritikere sier at disse pengene er skitne. Når Bylarm møter kritikerne sine, forsvarer de seg med viktigheten av stipendet, «alle musikkstipenders mor». «Vi er veldig glad for at en av Norges største virksomheter tar ansvar og er med og bidrar til at norske talenter får bedre vilkår og muligheter», sier de på nettsidene sine. To flotte norske artister og verdige vinnere beskriver hvor uvurderlig det er å vinne et slikt stipend: «Det er fantastisk» Jeg skal ut i verden og spille. Det har jeg drømt om i så mange år,» sa Ingrid Olava, stipendvinner i 2010. «Det var helt uvirkelig. Jeg kunne ikke forstå hvorfor jeg skulle vinne dette stipendet over de andre som var nominert. Jeg sluttet å skjelve en halv time etterpå, og først da skjønte jeg at det var virkelig» sa Mathias Eick, stipendvinner 2009.

Disse utsagnene illustrerer akkurat hvor vanskelig det er å si nei takk. For et slikt stipend kan virkeliggjøre livsdrømmer. Og det er nettopp derfor det er så viktig at det ikke er skitne penger Bylarm deler ut. Stadig flere artister har hatt engasjement og styrke nok til å si ifra seg nominasjonen og/eller til å uttale seg kritisk i stipendsøknaden som alle som nomineres til prisen må skrive. Ingeborg Gjærum, tidligere leder i Natur og Ungdom, sa til Dagsavisen i fjor: «Det er et stort offer å si fra seg sjansen til et slikt stipend. Også artister som vil ha et bevisst forhold til miljøet bør få være med i en konkurranse for å spre musikken sin. Bylarm kunne bidratt til det, men har valgt å la være», fastslår Gjærum.

This entry was posted in Blog, by Maja in Norwegian. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>