Estetisk og mystisk (NO)

Anmeldelse av ”Korall koral –en babyopera”

Harstad Tidende 24.06.2010. Av Rikke Gürgens Gjørum

Pictures

Video

Vi flyter inn i havuniverset og vil ikke forlate, selv ikke når forestillingen tar slutt.

Forestillingens tittel “Korall koral” fordrer et tankespinn hos publikum. Tittelen er til å smake på. Den varsler at både sang og havstrømmer vil komme som en bølge inn i scenerommet. Og det er grunn til å glede seg.

Forventningene publikum gis innfris -uten tvil. Forestillingen må betraktes i lys av EUs ”Glitterbird”-program, også kalt ”teater for de aller minste”. Dette er en vanskelig kunstform der musikk, dans og teater skal fungere som en syntese. Kunstformen balanserer på en kommunikativ knivsegg.

Den scenografiske løsningen med spilletelt for “teater for de aller minste” er funksjonell, estetisk og mytisk. Tittehullene in på sidene av det korallformede teltet fungerte også somfluktveier for småtasser, som plutselig ble skremt av ukjente lyder og farger.

Skuespillerne i sarte, myke og vennlige kostymer nærmest danser liggende og sittende i koreografiske mønster. De likner havhester, maneter og små underlige dyr, vi ennå ikke kjenner navnet på. Instrumentene som brukes er konstruerte – vi hører en havhestharpe, et sekkepipedyr, en glasschimesmanet og en dobbeldyrfløyte. Fantasifulle og assosiative i formen.

Samtidsmusikken til Maja Ratkje er et fantastisk lim i hele produksjonen. På scenen trylles det sågar frem lyder gjennom sirlige bevegelser av meget tilstedeværende aktører. Skillet mellom sang,instrumentlyd, tale og lydkontentum er helt flytende. Denne flytbevegelsen lokker publikum inn i en “flow”. Vi flyter inn i havuniverset og vil ikke forlate, selv når forestillingen tar slutt.

About [intlink id="239" type="post"]Korall Koral[/intlink]
Scroll to Top