STØY Stolsetene ristet da støymusikeren Maja Ratkje skjærtorsdag holdt konsert i Fredrikstad. Begge foto: Erik Hagen
ELEKTRISK Maja Ratkje er trolig Norges mest etterspurte støymusiker. Hun er også en anerkjent komponist av samtidsmusikk.
fra Fredrikstad Blad
Maja Ratkje går på scenen i Speilet skjærtorsdag og introduserer seg selv høflig og sjarmerende. Hun starter konserten med noen klare, vakre toner fra et munnspill.
Så begynner hun å synge gjennom instrumentet, mens hun spoler frem og tilbake på en diktafonkassett. Lydene sampler hun, forvrenger elektronisk og stabler i høyden, dybden og inn i fremtiden.
Snart er det helt stille. Snart raser kaskader av lyd mot oss. Stolsetene rister på nivå med den kraftigste Hollywood-eksplosjon den gamle kinosalen noensinne har vært utsatt for.
En konsert med støydronningen Ratkje er tettpakket med inntrykk.
Trenger variasjon
Etter 45 minutter konsert, trampeklapp og ekstranummer er også Ratkjes sanser fylt opp.
-Det er utrolig anstrengende å spille solo. I musikken min er det så mange ting som skjer på en gang, at det er en konsentrasjonsøvelse å holde oversikten. Av og til blir lydbildet så mettet at det grenser til det ukontrollerbare. Men det er egentlig det jeg er ute etter også.
Å miste kontrollen?
Ja. Når jeg komponerer musikk for andre har jeg nøye kontroll over alle detaljer. Hvis jeg bare skulle sitte slik og flikke på noter i et partitur hele tiden, ville jeg blitt gal. Gjennom konsertvirksomheten får jeg utløp for impulser og spontanitet. Jeg trenger de to vidt forskjellige tingene i livet mitt.
Komponist på scenen
Ratkje er antagelig Norges mest etterspurte støymusiker, men er også en anerkjent komponist av mer tradisjonell samtidsmusikk, og er plateaktuell med prosjektet Trinacria i samarbeid med metalbandet Enslaved.
Improviserer du helt intuitivt, eller tar du med deg komponisten på scenen?
Jeg er utdannet komponist, så jeg føler et ansvar for å lage en form på musikken. Når jeg improviserer, jobber jeg på et detaljnivå og er til stede i øyeblikket. Men jeg prøver også å se musikken i et fugleperspektiv, og lage en sammenheng, en slags fortelling.
Stadig i byen
Konserten skjærtorsdag var Ratkjes tredje opptreden i Fredrikstad på halvannet år.
Betyr det at byen har et oppegående støymiljø?
Det er mulig. Jeg får i hvert fall alltid gode tilbakemeldinger fra publikum når jeg er her. Det er nok litt tilfeldig at jeg vært her så ofte, men jeg spilt her mye før også. Jeg har blant annet spilt på alle barneskolene i Fredrikstad i regi av Rikskonsertene.
Ingen forlot salen
Konsertserien med støymusikk på Blå Grotte roser Ratkje hjertelig.
Det er et flott tiltak. Folk fortjener å høre noe annet enn det de får servert når de skrur på radioen.
Tenker du selv på musikken din som smal eller sær?
Det er ikke en problemstilling for meg. Jeg spiller musikk fordi jeg liker det og trenger det, og jeg ser at den når frem til helt vanlige mennesker. Det var ingen i publikum som gikk i dag heller. Det er et godt tegn.
Publisert lørdag 22. mars 2008
Av Ole-Morten Vestbyole-morten.vestby@ f-b.no