Dagsavisen 11. januar 2008
– AllEars-festivalen har en høy kvinneandel i forhold til mange andre festivaler innen denne sjangeren. Og det er ikke jeg som forlanger det heller, sier Ratkje. I styret for festivalen sitter hun sammen med musikerne Paal Nilssen-Love, Lasse Marhaug og Ketil Møster.
– AllEars har aldri vært en gutteklubb. Det er det ingen av oss som vil. Ting blir fort kjedelig når det bare er gutter involvert, synes Ratkje.
På årets AllEars-festival er 16 Bitch Pile Up ett av de markante kvinnelige innslagene. Et annet er vokalist og bassist Guro Skumsnes Moe i bandet Art Directors, som spilte på festivalens åpningskveld i går. I vår skal hun lede kurs på AKKS i improvisasjon for kvinner.
– Jeg har aldri tenkt spesielt over det å være kvinne i støy- og improvisasjonsmusikken. I denne musikken er det individet som står sentralt, kjønn og andre sammenhenger er ikke så viktig, sier Guro Skumsnes Moe.
– Mange sier det samme som henne, og det er positivt, repliserer Maja Ratkje.
– Selv tenkte jeg også sånn lenge, men de siste årene har jeg følt at utviklingen ikke går så raskt som jeg skulle ønske. Men jeg vil først og fremst fokusere på kvaliteten i musikken, sier Ratkje.
På AllEars-festivalen opptrer også Hild Sofie Tafjord, Ratkjes medspiller i duen Fe-Mail. I morgen skal hun gjøre en opptreden sammen med Sarah Bernat og Sarah Cathers i 16 Bitch Pile-Up (se hovedsak) og den norske laptop-artisten Lars Myrvoll.
Den sveitsiske artisten Joana Aderi jobber med sang manipulert gjennom elektronikk, hun bor og studerer nå i Norge. Under kunstnernavnet Eiko er hun kjent for intense live-opptredener, og spiller på AllEars i morgen.