Eksperimentell festivalkomponist (NO)

Maja Ratkje er en prisvinnende, eksperimentell støymusiker som i dag ble presentert som Nordland Musikkfestukes festivalkomponist for 2008.


Terje Dalhaug, Avisa Bodø

Maja Solveig Kjelstrup Ratkje er født i Trondheim, men hun har ikke hatt Norge som sitt nedslagsfelt musikkmessig. Det er i Tyskland, Frankrike og USA hun har sin største fanskare.

Hun synes Norge er veldig mainstream når det kommer til musikk, men hun sier til AvisaBodø at hun anser ungdommen som flinkere til å prøve ut ny musikk. Og hun gir internett æren for det.

Overlykkelig festivalsjef
Rolf-Cato Raade er overlykkelig over at Nordland Musikkfestuke har fått tak i Ratkje. Han anser henne som en av de ledende innen eksperimentell musikk.

– Når hun gjør noe så følger resten etter. Og jo mer jeg blir kjent med henne jo flere muligheter åpner seg musikalsk. Med henne er det ingen begrensninger.

Raade mener det ligger en utvilsom kompetanse til grunn i alt det Ratkje foretar seg.
– Ingen kan stille spørsmålstegn om det hun gjør er bra eller ikke.
– Det var dine ord, parerer Ratkje med et smil.

Synkronsvømming i finske skoger
Det er Marianne Beate Kielland på vokal og Nils Mortensen på piano Ratkje skal samarbeide med. Kielland hadde ett ønske. Det var å få et verk fra Ratkje. Og det får hun.

Det blir uvant for Maja Ratkje å skrive musikk for klassisk sang. Det har hun ikke gjort så mye av. Og hun har ikke komponert siden hun fikk en unge i vår. Hun er spent, men veldig klar for dette.

Hun får spørsmål om hvordan hun eventuelt blir å takle en konsert på keiservarden. Hun ler litt og svarer at det skal nok gå greit.

– Jeg har til og med spilt for synkronsvømmere i de dype finske skoger så en fjelltopp skulle ikke by på noen problemer, sier Ratkje.

– Musikkfestuka er uredd
Ratkje karakteriserer sin egen musikk på følgende vis:
– Jeg bruker kontraster, ikke lineære, men flere lag med lyd. Det er iboende ambivalens. Jeg er nysgjerrig i forhold til å utforske lyd. Det å finne nye måter å sette sammen lyd på. Men det er likevel viktig at det blir noe konkret.

Hun er over av seg av lovord om Nordland Musikkfestuke. Hun føler hun er blitt tatt i mot som en hel komponist her oppe.

– NMFU likestiller samtidsmusikk med annen musikk. Det er fantastisk. De er virkelig ikke redd for å prøve ut ny musikk i en større sammenheng.

Ratkje mener det NMFU gjør er viktig. Det med å ikke være så forsiktige med valg av musikere.

– Skal en holde på publikum så må en tenke nytt. En skal ikke undervurdere publikum og det gjør heller ikke Raade og Nordland Musikkfestuke.

Scroll to Top