Jenteklubben støy (NO)

Dagsavisen, Bernt Erik Pedersen 28. april 2006. Foto: Iztok Zupan.

I dag har de stilt i bunad. Anledningen er utgivelsen av det nye albumet til Fe-Mail – Ratkje og Tafjords støyduo. Men på vei til intervjuet har de to internasjonalt anerkjente noise-artistene fra Norge funnet ut at det er verdens støyfrie dag – og det gir jo også et godt påskudd for å ta på festbunad og gå på kafé.

– Verdens støyfrie dag er et fint prosjekt. Det er mye uønsket lyd rundt oss i hverdagen. Støy kan jo defineres som uønsket lyd. Mens vi lager lyd som i høy grad er ønsket og som folk selv velger å oppsøke understreker Hild-Sofie Tafjord.

Ratkje og Tafjord er profilerte skikkelser i det nye grensesprengende feltet mellom støy improvisasjon og samtidsmusikk. Nylig feiret de tiårsjubileum med improvisasjonskvartetten Spunk utbryterduoen Fe-Mail dannet de i 2000 for å få utløp for trangen til å lage støy.

– Spunk er primært akustisk Fe-Mail er primært elektronisk. Grunnprinsippet i begge bandene er at alt er lov sier Maja Ratkje.

Hyllet av Sonic-gitarist

«Den mest spennende støyplata jeg har hørt hittil» uttalte Sonic Youth-legenden Thurston Moore da han fikk høre ett av de 500 vinyleksemplarene av Fe-Mails debut «Syklubb fra hælvete» (2002). Dermed ble plata relansert på CD Fe-mail ble et ettertraktet navn i avant gardekretser og har turnert i både USA og Europa.

Nå er de ute på sin første Norgesturné med konsert i Oslo i kveld i anledning utgivelsen av dobbeltalbumet «Blixter Toad» lagd på invitasjon fra det amerikanske plateselskapet Asphodel.

Det er den egentlige oppfølgeren til «Syklubb fra hælvete» – i mellomtiden har de blant annet laget plata «All Men Are Pigs» i samarbeid med den norske støymusikeren Lasse Marhaug – og tittelen var hans forslag understreker de.

«Blixter Toad» er mindre massiv og mer vilter i sin blanding av støy og stillhet akustiske og elektroniske instrumenter. Tafjord spiller horn og Ratkje synger mens lydene de lager blir klippet limt og digitalt manipulert til det ugjenkjennelige.

Men så bråkete er det jo egentlig ikke?

– Det er vel mindre støy på denne plata enn på konsertene våre. Vi definerer oss selv som et noise-band. Men musikken på «Blixter Toad» inneholder flere elementer av rytmikk og melodi. Noe av det ble nesten symfonisk. Vi bruker et større spekter av virkemidler forteller Ratkje og Tafjord mens de legger på litt ekstra brunkrem og leppestift før bildene skal tas.

Rosa epoke

Noise-genren er ellers preget av alvorlige menn med strengt minimalistiske cover som sjelden viser ansiktene sine. Fe-mail derimot poserer i glam-solbriller og fargerike kjoler på platecover hjemmeside og pressebilder. Omslaget til singelen «Voluptuos Vultures» viser Ratkje og Tafjord omgitt av nips i en pyntebutikk mens på «Blixter Toad» er de utkledd som padder. Og i dag er de altså ikledd bunad.

– Vi liker å lage uvanlige koblinger. Sette ting inn i nye sammenhenger sier Ratkje.

– Men det er ikke noe forsert det at vi pynter oss på konserter og på bilder. Det er jo sånn vi er. Vi liker å kle oss opp. Det er få jenter innen støymusikken. Hadde det vært flere ville det vel ikke vært så uvanlig å framstå slik vi gjør sier Ratkje.

– Det handler også om å skape en inngang til musikken. Jeg tror mange flere kunne hatt glede av plater og konserter med musikk som ofte kalles smal. Men når man først åpner seg som lytter har mange stor glede av det. Derfor legger vi vekt på hvordan musikken presenteres – et platecover kan gi en annen og mer uventet inngang til musikken sier Tafjord.

– Men denne estetikken er jo noe som har utviklet seg litt tilfeldig. Den rosa epoken vår er over. Nå er vi frosker sier Ratkje.

Overdøver black metal

Den siste uka har Fe-Mail gjort konserter i Bergen og Tromsø i kveld er det Oslo og i morgen Stavanger.

Tidligere i år har de spilt i Sverige Sveits og Nederland. Denne runden blir den siste de gjør med rene duo-konserter framover har Fe-Mail en rekke samarbeidsprosjekter på gang.

Først forestillingen «Agrare» med den svenske danseren Lotta Melin. Og neste år skal de slå seg sammen med ekstremmetal-bandet Enslaved i regi av Rikskonsertene.

– Enslaved er vårt favoritt metal-band sier Ratkje.

– De har allerede lagt seg i trening de har sagt at de må gi alt de har for å stå imot støyveggen vår!

Samarbeidet mellom Enslaved og Fe-Mail er ett ett av flere ferske eksempler fra den siste tiden på hvordan black metal- og noise-miljøene utveksler ideer.

– Black metal og noise har mye til felles: Bruken av forvrengning for eksempel. Og at det skal være høyt. Enslaved har dessuten noen av de samme symfoniske kvalitetene som vi har utforsket i det siste. Vi håper at det kan bli plate av samarbeidet.

“Fe-Mail spiller på Fabrikken i Brenneriveien i kveld.

Spunk spiller på Mono 14. mai.

Read abut the album here.
This entry was posted in Interviews in Norwegian, Danish, Swedish and tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.