Stemmens kreative galskap (NO)

Klassekampen:

Den anerkjente komponisten Maja Ratkje kommer i disse dager ut med sin første solo-cd. Voice bygger kun på stemmelyder og blir beskrevet som «kreativ galskap».

av M. A., 26. oktober, 2002

Komponisten Maja Ratkje har fått sine verk spilt av noen av landets fremste musikere og ensembler, deriblant Arve Tellefsen, Cikada, Vertavokvartetten og Oslo Sinfonietta. Hun er den første i Norge som har mottatt Arne Nordheims komponistpris og hennes verker er blitt framført i nesten 40 land.

Ved siden av, eller i samspill med sin komponistgjerning, er hun en aktiv musikkutøver og kommer i disse dager ut med Voice, sin første solo-cd. Slike meritter er ikke noe å skamme seg over for en 28 år gammel komponist.

Manifest

Ratkje har skrevet et lite manifest rundt sine tanker om musikk der det står å lese: «Dersom musikkjournalister kunne fokusere på verket og intensjonen bak musikken isteden for å stille spørsmålstegn til graden av tilgjengelighet hver gang den nye musikken blir presentert, så ville nok folk blitt atskillig mer nysgjerrige. Når skal man slutte å undervurdere lytteren?». Nå slutter vi. Voice bygger kun på stemmelyder fra Ratkje som er bearbeidet i studio. Resultatet er musikk med store kontraster. Den rommer alt fra jazzlignende harmonier til nesten ulidelig støy. Hvorfor? Er hun ute etter å provosere?

– Selvfølgelig vil jeg provosere. Jeg vil provosere mot det konforme i samfunnet. Jeg vil provosere mennesker til å tenke annerledes. For meg er det umulig å skrive spekulativ musikk. Å velge som jeg gjør er en politisk ytring, sier Ratkje.

Hvis det er så viktig for deg å provosere, hvor tar den musikalske formen veien? Er den viktig i det hele tatt?

– Form er veldig viktig for meg, men det handler ikke om de klassiske formene. Jeg blir nok en annerledes utøver gjennom å komponere samtidig. Det er ikke oppbygging-og-så-høydepunkt-form på mine verker. Formen er sikkert vanskelig å høre. Den ligger veldig på konseptplanet, men jeg ønsker at lyttere skal kunne fornemme noe som ligner på en slags form.

Improvisatorisk

Men Voice bygger jo kun på dine egne stemmelyder som noen ganger får et svært improvisatorisk preg?

Voice er nok hvor den improvisatoriske utøveren møter komponistens formtenkning. Albumet er komponert musikk som bygger på improvisasjon.

Det er altså det kompositoriske som er det største arbeidet?

– Ja. Råmaterialet, altså lydene, er improvisert fram, men arbeidet med komposisjonen er blitt gjort i studio. Det senere har jeg brukt to år på, sier Ratkje.

Ved første gjennomlytting av Voice kan den oppleves som svært kaotisk, men det finnes flere formale aspekter som binder musikken sammen. Det tydeligste er som sagt stemmen. Selv om platens lyder høres ut som alt fra kjente instrumenter til støy så er stemmen, uansett om den er gjenkjennelig eller ugjenkjennelig, noe tilbakevendende som binder musikken sammen.

Støy

Kontraster er et annet tilbakevendende element. Det er sannsynligvis de færreste av oss som vil komme til å nyte Ratkjes støy, en støy som lyder hinsides støyen vi kan oppleve i hverdagen, men med kreative lytteører kan vi se mangfoldet i det kaotiske og snart har vi begynt å skape orden i kaos.

Men støyen har også en opplagt funksjon. På samme måte som de klassiske komponistene gjerne hadde en langsom innledning til en hurtig sats for at det hurtigere skulle oppleves enda mer intensivt, så kan støyen brukes som katalysator for det skjønne i musikalske elementer som er kjente for alle, eksempelvis jazzharmonikk. Støyen blir satt opp mot det inderlig vakre som kan lyde så enkelt at det isolert sett ville blitt kalt for kitsch. Likevel er virkningen av det kjente sterk.

Er ikke bruken av slike kjente elementer er fy-fy i komponistmiljøet?

– Nei, jeg mener at alt skal være mulig og jeg går gjerne mine egne veier ved siden av komponistmiljøet uten tanker på hva som kan tenkes å være et tabu. Det viktigste for meg er å være ærlig i musikken, svarer Ratkje.

Ratkjes plateselskap Rune Grammfon, bruker ordene «kreativ galskap» om Voice. Det er bare å istemme, men vi bør også stille oss spørsmålet for hvem galskapen er kreativ. Platen er ferdig fra Ratkjes side. Tar du den kreative utfordringen?

This entry was posted in Interviews in Norwegian, Danish, Swedish. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.