Ingen over ingen ved siden (NO)

Tor Hammerø blogg:

Maja S.K. Ratkje er en artist som har et helt unikt uttrykk. Her gir hun oss flere eksempler på det – både som komponist og sammen med gruppa Poing.

Maja S.K. Ratkje har noe helt spesielt å fare med.

MajaPoing2016Med disse to utgivelsene forteller Maja Solveig Kjelstrup Ratkje at hun er i besittelse av en allsidighet og et musikalsk vidsyn som knapt noen andre her til lands. Hun er liksom mer eller mindre alt i ett – et musikalsk kinderegg som ikke kan sammenliknes med noe annet egg. Først treffer vi på den kompromissløse og unike komponisten Ratkje. Hun har etterhvert et stort navn verden rundt som samtidskomponist og hennes bortimot sjangerutslettende musikkanskuelse vokser flott og tydelig fram på “Crepuscular Hour”. Verket fikk sin premiere på Ultimafestivalen i Oslo i 2010 og blei seinere satt opp i Huddersfield i England to år seinere.

Det er den siste oppsettinga vi får være med på både som cd og som dvd der engelske Kathy Hinde har gjort en framifrå produsentjobb når det gjelder det filmatiske. Hun har makta å skape den samme sterke, mørke og tildels melankolske stemninga som komposisjonen til Ratkje ber om.

Sammen med lokale kor, som synger mange hundre år gamle tekster fra The Nag Hammadi Library og som blei funnet først i 1945, dirigert av James Weeks og en rekke – bortimot like sjangerfrie som Ratkje – musikanter som Lasse Marhaug, Hild Sofie Tafjord, Stian Westerhus og Nils Henrik Asheim, skaper unik, sterk og vakker musikk i skumringstimen – og slik er også hele “bandet” og scena lyssatt i Town Hall i Huddersfield.

Det er all grunn til å lytte når Ratkje og Poing setter hverandre stevne.

Maja S. K. Ratkje er også så mye mer enn en strålende samtidskomponist. Samarbeidet med den aldri stillestående samtidsmusikktrioen POING og Ratkje har vært i gang helt siden 1999 da hun skrev trioens første bestillingsverk. POING, som hele tida har bestått av akkordeonisten Frode Haltli, saksofonisten Rolf-Erik Nystrøm og bassisten Håkon Thelin, er utstyrt med like store og åpne ører som Ratkje og at de har mye å “snakke” sammen om, hersker det ikke mye tvil om.

Her får vi være med de fire på noe som både er ustyrtelig morsomt og egna til ettertanke. Det har seg nemlig slik at “kvartetten” i vel ti år har spilt natt til 1. mai-konserter i inn- og utland og her får vi den strålende vokalisten Ratkje synge alt fra Lennons “Working Class Hero” via Åge Aleksandersens “Fremmed fugl” via Lillebjørn og Rudolf Nilsen-viser til Tom Waits via 14 sekunder med “Føkk døkk” og flere Brecht og Weill-sanger.

Det anbefales på det varmeste å dykke ned i Maja S.K. Ratkjes vidunderlige, unike og mangefasetterte verden. Kjenner du ikke til den fra før, så er disse to stasjonene veldig flotte steder å starte.

Album link, Kapital & Moral
Album link, Crepuscular Hour

Link til Tor Hammerø blogg

This entry was posted in Blog, Crepuscular Hour, Kapital & Moral and tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.