Ekkokammer 2.0

2014-15; dur: 60′; Concert performance for
Trondheim Voices

Ekkokammer

Med «Ekkokammer 2.0» benytter Maja Ratkje ikke bare den fulle bredden til Trondheim Voices. Hun får frem selve essensen. En uangripelig oppvisning. Terningkast 6.  (Adresseavisen 28.09.15)

PROGRAMTEKST: (Norwegian only)

Stemmen er i en særklasse som instrument, uløselig knyttet til kroppen. Alle har en stemme som kan deles og fortolkes blant alle som hører. En stemme kan behage eller ryste, i gjenkjennelse eller provokasjon. Helt nøytralt eller kjedelig blir det aldri. Stemmens musikk går rett i sjela.

Lyden av en stemme oppleves som noe som angår oss og berører oss på det personlige planet. Med det følger ofte en overdreven fokus på det private hos den som formidler. En tidsriktig hedersbetegnelse er ”dønn ærlig”. Mer når er vokalisten ærlig? Selv om mange vil være samstemte i en musikkopplevelse, blir din tolkning alltid unik, basert på din egen bagasje. Og selv om en sanger prøver å formidle en bestemt emosjon, selvopplevd eller ei, vil møte med publikum uansett alltid være en iscenesettelse. En vokalist eller stemmekunstner vet dette veldig godt, og kan også med vilje føre deg fullstendig bak lyset. Men blir musikken mindre ekte av den grunn?

Å bruke stemmen som redskap i musikk er en uhyre kompleks affære. Det å finne stemmen sin, bokstavelig talt, er av natur annerledes enn å øve på et konvensjonelt instrument. Dessuten, stemmeutøvere må forholde seg til sangerrollen på godt og vondt. Det ligger mye forventninger til det å være sanger. Noe av det jeg prøver å finne ut av med verket Ekkokammer er: Hvorfor er det, for noen, ikke nok å bare stå rett opp og ned synge pent eller flinkt? Hva ligger det av potensiale – musikalsk eller personlig – i å utfordre konvensjonene, eller deg selv?

Ekkokammer handler om hva det vil si å være sanger, og verket stiller spørsmål til det å fysisk ha en stemme og hva vi ønsker å uttrykke med den. Jeg vil belyse valgene og opplevelsene som former profesjonelle og høyst personlige stemmer, slike som i Trondheim Voices. Hele konsert-forestillinga er laget på grunnlag av sangernes egne erfaringer. Alle replikker er transkripsjoner fra intervjuer gjort med sangere i ensemblet, helt intakt og nøyaktig slik de sa det på tomannshånd. Men i den ferdige iscenesettelsen deles replikkene og opplevelsene av hele ensemblet, du får ikke vite hvem som opprinnelig har sagt hva. Det er heller ikke viktig å vite.

Konsept, regi, manus og komposisjon: Maja Solveig Kjelstrup Ratkje

Musikk: Ratkje/Trondheim Voices, ”Moonlight Shadow” av Mike Oldfield, ”Searching” av Mia Marlen Berg, ”Bruremarsj fra Gudbrandsdalen” (trad.) arrangert av Øistein Sommerfeldt, ”Working on a building” (trad.) og div. sitater.
Lyd: Asle Karstad
Lysdesign: Ingrid Skanke Høsøien
Produsent: Carl Martin Faurby
Kunstnerisk leder for Trondheim Voices under utformingen av verket: Siri Gjære
Varighet: 60 min

Bok utgitt i forbindelse med Ekkokammer: Av og til så kan det jo bli kunst

photos below by Christina Undrum

Ekkokammer9  Ekkokammer8Ekkokammer7  Ekkokammer6Ekkokammer10 Ekkokammer3 EkkokammerHeidi Ekkokammer1

This entry was posted in Blog, Chamber music with voice/Vocal music, Staged work. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>