Statoil kjøper kred på billigsalg (NO)

Dagsavisen: Artist Maja Solveig Kjelstrup Ratkje vil ikke la sin konsertserie under Festspillene i Bergen sponses av festivalens hovedsponsor Statoil. Hun mener kulturlivet burde stå opp mot Statoils billige oppkjøp av kulturkredibilitet.

Gerd Elin Stava Sandve Ina Inglingstad (foto)

Statoil er en av hovedsponsorene for Festspillene i Bergen, som starter 23. mai. Oljeselskapet er dessuten hovedsponsor for rockebransjetreffet Bylarm, og deler gjennom sin ordning «Morgendagens helter» ut penger til musikere, kunstnere, forskere og idrettsutøvere.

- De er overalt, er omtrent umulig å unngå. Som musiker kjenner jeg ingen som ikke har deltatt på et arrangement som støttes av Statoil. De kjører en storstilt oppkjøpskampanje av norsk kulturkredibilitet. Det er dypt problematisk, sier Maja Ratkje til Dagsavisen.

Skammer seg

I et innlegg på bloggen sin skriver artisten at hun er spesielt opprørt over at Statoil nå investerer enorme summer i verdens skitneste utvinningsprosjekt, nemlig tjære- og oljesandsutvinning i Canada, samtidig som de holder rekordhøyt utvinningstempo i Nordsjøen og presser på for ytterligere boring i sårbare naturområder rundt Lofoten og Vesterålen. Alt dette mens klima, lokalmiljø og urbefolkning lider.

- Det er ikke kontroversielt å være motstander av Statoils virksomhet. I en demonstrasjon mot Statoils planer om tjæresandutvinning i vinter var alle partier utenom Frp og Høyre med. Det som er kontroversielt er at hele kulturlivet lar seg kjøpe av et oljeselskap uten skrupler. Kultur-Norge er en sinke i forhold til den generelle befolkningen. Det er til å skammer seg over, sier Ratkje.

Ingen Jesus

Hun har selv valgt å delta på Festspillene selv om de er Statoil-sponset. Men med et viktig forbehold:

- Jeg kuraterer en konsertserie, men har insistert på at denne skal ha et eget program uten Statoil-logoen.

Hun regner med at noen vil kritisere henne for å delta.

- På den annen side hadde ingen lagt merke til det om jeg hadde sagt nei. Men vi må bli flinkere til å ta debatten. Sist det var bråk rundt Statoil sa bandet Kråkesølv noe sånt som at det må bli slutt på at musikere må være som Gandhi eller Jesus for å kunne uttale seg kritisk til miljø. Jeg er enig, sier hun.

Billig kred

Maja Ratkje poengterer at hun på ingen måter er interessert i å henge ut enkeltartister som får støtte av Statoil eller deltar på arrangementene deres.

- Det er folk mye høyere i systemet som må bruke makta si for å få gjort noe ordentlig med dette. Jeg er veldig glad i Festspillene. Men jeg synes det er dumt at de lar seg sponse av Statoil. Vi trenger større fokus på hva Statoil egentlig er, hva de driver med. Oljeselskapet sponser ikke kultur for å være hyggelige. Det er ren omdømmebygging. De får langt mer igjen for pengene enn det de betaler ut, sier Ratkje.

Statoil ulik staten

Tidligere når Statoil er blitt kritisert, har mange hevdet at det blir hipp som happ om man sponses av dem eller får statsstipend, «siden Norge uansett er en oljenasjon».

- Det stemmer ikke. Ifølge Innovasjon Norge tjener Norge kun en av sju kroner på oljen. Og oljepengene spares hovedsakelig i fond for framtida. Dessuten er det en annen viktig forskjell på Statoil og staten: Når næringslivet sponser kultur, forventer de noe i retur. Det gjør ikke staten.

Ivaretar miljø

Konfrontert med Maja Ratkjes kritikk av Statoils manglende miljøprofil, skriver Statoils leder for sponsorstrategier, Marius Rosenberg Amundsen, følgende i en e-post til Dagsavisen:

- Vi mener vi gjennomfører vår virksomhet på en ansvarlig måte som ivaretar også miljøhensyn, men må akseptere at det kan være ulikt syn på deler av vår virksomhet.

I samme e-post skriver han dessuten at «det viktigste for Statoil er at vi får bidra til å skape en folkefest i Bergen, inspirere morgendagens helter og samtidig motivere egne ansatte. Festspillene gir oss en mulighet til å vise fram Statoils satsing på talenter innen idrett, kultur og utdanning. Vi mener det er positivt at ulike samfunnsaktører støtter opp om norsk kulturliv». Han ønsker ikke å uttale seg om Maja Ratkjes ønske om å la sin konsertserie promoteres uten Statoil-logo, fordi han ikke kjenner saken.

gerd.elin.sandve@dagsavisen.no

This entry was posted in Blog, Interviews in Norwegian, Danish, Swedish. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>