River Mouth Echoes

2001; dur:20'; Viola da gamba quartet; Score at nb.no

On the record River Mouth Echoes

Programme note:

River Mouth Echoes, a fantasia for four viols

This quartet was inspired by the poem “ET OS” by the Norwegian author Karin Sveen. The title of the poem could be translated into English as “estuary”, a wide river mouth where water flows in at high tide. Both the poem and the music were composed as a dialogue between two voices. The dialogue highlights the relationship between simplicity and complexity, between spontaneity and control. The absence of balance between these two aspects creates resistance and flow. A new situation arises when both sides interact, creating a greater entity. The physical attributes of the baroque instruments determine the conditions for the sonic output.

“Men alligevel: kom til Norge, drenge. For koncertens tredje uropførelse, den norske komponist Maja Solveig Kjelstrup Ratkjes »River Mouth Echoes« var, selv i selskab med Purcell, aftenens store oplevelse.

Det er en lang serie af ofte helt små miniaturer, nogle kun få sekunder lange, hvor gamberne bruges med usædvanlig koncentration og karakteriseringsevne. Knivskarp musikalsk kortprosa, ja nogle gange nærmest kun aforismer eller enkelte udsagn, som endda i den sidste får bundet en helt overbevisende sløjfe på værket som sådan.

Her, mere end i noget andet af de nye værker, oplevede man en musik, der på den ene side var tætpakket med ideer – også langt ud over selve det at eksperimentere med gamber i et nutidigt tonesprog – og på den anden side også viste en rent ud blændende fornemmelse for, hvad de sagtmodige strengeinstrumenter kan bringes til at sige. Bedre kunne koncertprojektet her ikke begrundes.”

-Berlingske
 
 

Programme note in Norwegian:

Denne gambekvartetten er inspirert av Karin Sveens dikt “ET OS” som kan oversettes med det engelske ordet ‘estuary’ som betyr et stort elveutløp hvor vannet strømmer inn ved flo. Både diktet og musikken er komponert som en dialog mellom to stemmer. Stykket veksler mellom polaritetene enkelhet og kompleksitet, mellom spontanitet og kontroll. Mangelen på likevekt og balanse skaper motstand og flyt. Pendelen går uregelmessig, og ytterpunktene går etterhvert over i hverandre. Gambenes fysiske muligheter dikterer de klingende premissene.

Maja Solveig Kjelstrup Ratkje 2001/2008
This entry was posted in Chamber music and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>