Tre tangos till texter av Gunnar Ekelöf / Three tangoes…

1999-00; dur: 13′; Acc, voice;
Score at nb.no (duo version only)

Three tangos: “Hemliga tecken”, “Fanfar”, “Då dagen var slut”. made in collaboration with Frode Haltli. Swedish text by Gunnar Ekelöf. There exists other versions, some are flexible, and one is written for additional string quartet +double bass. “Hemliga tecken” is also arranged for mixed choir.

Here is nr. 2 and 3 with strings:

Programme note (in Norwegian):

En samling med tre sanger skrevet av Ratkje/Haltli i moderne tango-stil til tekster av den store svenske poeten Gunnar Ekelöf. Den første vi skrev var ”Hemliga tecken” til et bryllup i Sverige der teksten, som er en kombinasjon av to Ekelöf-dikt, stod på invitasjonskortet. Vi visste at brudeparet var glade i tango, og vi syns at Ekelöfs skildring av mennesket gjennom natur-metaforer passet fint til det musikk-uttrykket. Den andre sangen er den korte og surrealistiske ”Fanfar”, og den tredje er en rolig milonga som ender sine lengsler i havets bølgeslag: ”Då dagen var slut”. Sangene fins utgitt for akkordeon og sanger, men vi har også laget en versjon med strykekvintett.

Press:

Berlingske Tidende, søndag 1. oktober 2000: “(…)Normalt skal debutanter holde sig fra at uropføre egne værker, men Frode Haltlis tangoer var undtagelsen, der bekræfter reglen. Tangoen er historisk knyttet sammen med accordeonet – eller rettere med dens ottekantede diatoniske variant bandoneon – og det benytter Frode Haltli til at demonstrere karakteristiske tango-typer i neoklassisk belysning som baggrund for sanger til tekster af Gunnar Ekelöf. En fræk ide, som blev overbevisende gennomført(…)” Jens Brincker.

Toronto Star, feb. 8 2004: “The tangos, with Ratkje as chanteuse backed by accordion and string quintet, gave robust voice to Swedish poems by Gunnar Ekelöf. Alternately rakish and sultry, they ended the concert with great panache.” John Lehr

This entry was posted in Chamber music, Chamber music with voice/Vocal music and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.