ET OS

2000; dur: 15'; Vln, vla, vcl, reciter;
Text by Karin Sveen; Score at nb.no
On the record Snowblind by Trondheim Sinfonietta.

Programme notes:

The text by Karin Sveen is performed as a recitation together with the music. The form of the piece is constructed around the oscillation between two essentially different situations. The title of the poem could be translated into the English word ‘estuary’ which means a wide river mouth into which the tide flows. The poem as well as the music is composed as a dialog between two voices. It highlights the relation between simplicity and complexity, between spontaneity and control. The lack of balance between these two aspects creates both resistance and flow. A new situation is established when both sides play together, creating a greater entity. The piece was commissioned by Festspillene i Elverum in 2000 and first performed by Geir Inge Lotsberg, Øyvor Volle and Henrik Brendstrup. “ET OS” is found in the collection “Nye Dikt”, Published by Oktober in 1996.

in Norwegian:

ET OS er et bestillingsverk for stryketrio og oppleser til Festspillene i Elverum 2000. Musikken er skrevet rundt Karin Sveens dikt med samme tittel. Diktet skal leses opp sammen med musikken. I partituret står det hvordan dette skal gjøres. Tittelen til diktet kunne oversettes med det engelske ordet ‘estuary’ som betyr et stort elveutløp hvor vennet strømmer inn ved flo. Både diktet og musikken er komponert som en dialog mellom to stemmer. Stykket setter fokus på forholdet mellom enkelhet og kompleksitet, mellom spontanitet og kontroll. Mangelen på balanse mellom de to aspekter skaper både motstand og flyt. Så etableres en ny situasjon hvor begge aspekter spiller sammen og gir en større enhet. “ET OS” er utgitt i samlingen “Nye Dikt” på Oktober i 1996.

Presse:

Hamar Arbeiderblad, 10. august 2000: “(…)Unntaket var uroppførelsen av verket «ET OS» med tekster av Karin Sveen og musikk av den unge norske komponisten Maja Solveig Kjelstrup Ratkje. Verket ble både spennende og annerledes. Sveens tekster og Ratkjes maleriske lydkulisser fungerte utmerket sammen. Musikken ble godt framført av Geir Inge Lotsberg, Øyvor Volle og Henrik Brendstrup.” May Sissel Andersen

Østlendingen, 10. august 2000: “(…)Stort Inntrykk. For første gang hørte vi ET OS som var kveldens finale. Verket opplevdes meget spennende. Vi spisset ørene og lyttet til den nære, modige og direkte teksten og til den virkningsfulle musikken. Oftest spilte den tett på lag med resitatøren, men den hadde også ørsmå sekvenser alene. Totalopplevelsen gjorde stort inntrykk på oss. Dette var en av de virkelig gode Hedemarkskveldene i festspillenes historie.” Bodvar Lotsberg

Smaalenenes Avis 21. september 2011: “(…)Her har Ratkje virkelig klart å underbygge tekstens motsigende kraft. Det er lekent, det er vare stemninger, det er overraskelser, det er smerte – alt er med på å skape en spesiell atmosfære for lytteren. Og at lytteren finner andre innfallsvinkler ved hver ny gjennomlytting gir verket en god kraft.” Trond Erikson

This entry was posted in Chamber music, Chamber music with voice/Vocal music and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>